• “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk 

      Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-22)
      Gjennom offisiell språkpolitikk har skolen i Norge fått en viktig rolle i prosessen med å revitalisere og ta tilbake samiske språk. Tema i denne artikkelen er samisk språkutdanningspolitikk og skolen som språklæringsarena for barn og unge utenfor forvaltningsområdet for samisk språk som ønsker å lære samisk, men som har liten tilgang til språket i familien eller i lokalsamfunnet. Målet er å gå ...
    • Gender and noun inflection: The fate of ‘vulnerable’ categories in Northern Norwegian 

      Sollid, Hilde; Conzett, Philipp; Johansen, Åse Mette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
    • Genus og substantivbøying i nordnorske språkkontaktområder 

      Conzett, Philipp; Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      Hva kjennetegner genuskategorien i langvarige kontaktsituasjoner som involverer norsk som er et genusspråk, og kvensk/samisk som ikke har genus? Forskningslitteraturen har så langt gitt oss to svar: for det første forenkling eller oppløsning, og for det andre stor og usystematisk variasjon. Vi presenterer her en ny studie av genus i nordlige språkkontaktområder der funnene peker mot alternative ...
    • Indigenising Education: Scales, Interfaces and Acts of Citizenship in Sápmi 

      Sollid, Hilde; Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-12)
      As Indigenous people reclaim their position after centuries of oppression, the tensions between Indigenous needs and national demands surface. This is also the case of the Indigenous Sámi in Norway. After a long period of colonisation, recognition of the indigenous Sámi people and their language and culture is replacing the politics of erasure. In this process, the educational system is the institution ...
    • Introduction: Multilingual encounters in Northern Norway 

      Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      Norway has always been a multilingual society; Sámi languages have been spoken in vast geographical areas since prehistoric times, the Kven and other historical minority groups settled in the country, the Norwegian language has a great variety of dialects and the long coastline has eased mobility and enabled multiple multilingual encounters lasting short or long periods of time. In recent years, ...
    • Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes 

      Pesch, Anja Maria; Dardanou, Maria; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-20)
      Educational institutions have a responsibility to ensure that all children receive care and equal possibilities for development, independent of their linguistic and cultural background. However, there is little knowledge about how kindergartens ensure a welcoming and inspiring place for both transnational migrants, Indigenous children, and children from the majority population. Through a semiotic ...
    • Kunnskap om samiske forhold som integrert del av lærerutdanningene 

      Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Skal du bli lærer i Norge, må du kunne ivareta rettighetene til samiske barn og ungdommer, men også opplæring om samiske forhold for alle elever. Dette slår de nasjonale forskriftene om rammeplan for lærerutdanningene fast. Hva betyr egentlig dette for lærerutdanningene? I denne artikkelen utforsker vi dette spørsmålet ved å se rammeplanens føringer i sammenheng med samiske temaers plass i ...
    • Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway 

      Sollid, Hilde; Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-25)
      This article critically examines the discourses concerning historical and transnational linguistic and cultural diversity in the semiotic landscape of a new teacher education building in Norway. In 2020, this building, housing the Department of Education, opened at UiT The Arctic University of Norway, in the city of Tromsø. Designing, constructing, and decorating a new building for a national ...
    • Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema 

      Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette (Chapter; Bokkapittel, 2024)
      Vi starter dette kapittelet med å slå fast at det per i dag ikke finnes noen norskdidaktisk klassikertekst som handler om arbeid med samiske tema i norskfaget. I mangel på en slik tekst har vi valgt å ta utgangspunkt i et samisk ordtak som – typisk for sjangeren – har vært tradert muntlig gjennom historien som en del av kulturell forvaltning av verdier og tankesett. I ordtaket settes det å finne ...
    • Relexification in a Northern Norwegian dialect? 

      Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2003)
      This paper explores how the process of relexification can contribute to the understanding of the genesis of the new Norwegian dialect of Sappen in Nordreisa. The dialect has emerged in the context of language shift from Finnish to Norwegian, and the dialect syntax has features that might be regarded as products of relexification. One example is declarative main clauses with the finite verb in the ...
    • Reported language attitudes among Norwegian speaking in-migrants in Tromsø 

      Sætermo, Monica; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      Today, in an era of increased mobility and migration, there is also increased in-migration within regions and countries. In the case of Norway, there is high tolerance for dialect use, and in this context, it is interesting to ask which kinds of sociolinguistic strategies in-migrants consider to be available given their current situation. This article explores the reported language attitudes from ...
    • Reported language attitudes among Norwegian speaking in-migrants in Tromsø 

      Sætermo, Monica; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      Today, in an era of increased mobility and migration, there is also increased in-migration within regions and countries. In the case of Norway, there is high tolerance for dialect use, and in this context, it is interesting to ask which kinds of sociolinguistic strategies in-migrants consider to be available given their current situation. This article explores the reported language attitudes from ...
    • Samisk i norskfaget – fra plan til praksis 

      Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde (Book; Bok, 2023)
      Gjennom opplæringa skal elevene i den norske skolen få innsikt i samenes historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter. De skal også lære om mangfoldet og variasjonen i samisk kultur og samfunnsliv. Denne ressursboka skal bidra til at lærere får et godt grunnlag for å undervise om urfolkstematikk, og den skal hjelpe lærerstudenter og lærere til å ivareta intensjonene i gjeldende planverk om samisk i ...
    • Samisk nasjonaldag i skolen: Mellom feiring og markering 

      Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      Den samiske nasjonaldagen 6. februar blei innstifta i 1992 til minne om det første samiske landsmøtet eller folkemøtet i Trondheim i 1917. I dag er dagen flere steder i landet blitt en viktig dag for å lage en markering og ha en anledning til å ta opp et samisk innhold i undervisninga. Vi går i denne artikkelen inn på den samiske nasjonaldagen som ritual på skolen. Teoretisk sett ser vi til ...
    • Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet 

      Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-19)
      Hovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter ...
    • Språkvalg på grensa: Flerspråklig utdanning i Kirkenes 

      Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      Tema i denne artikkelen er norsk-russisk flerspråklighet i den norske grunnskolen. Mer konkret dreier denne artikkelen seg om prosjektet Russisk morsmål som andrespråk i Kirkenes i Sør-Varanger kommune. I analysen settes fokus på forholdet mellom språkvalg på mikroplan, og hvordan disse valgene henger sammen med språkpolitiske og språkideologiske prosesser både lokalt og nasjonalt. I tillegg vil ...